Greccy filozofowie
Arystoteles jest jednym z najważniejszych greckich filozofów, uczniem Platona, a jego dzieło jest uważane za podstawę wielu nauk. Arystoteles próbował objąć i uporządkować całą wiedzę swoich czasów. Urodził się w 384 r. p.n.e. w wiosce Stageira na półwyspie Chalkidiki, a zmarł w 322 r. p.n.e. w Chalkidzie.
Ojciec Arystotelesa, Nikomachos, był osobistym lekarzem macedońskiego króla Filipa II. Sam Arystoteles studiował w Akademii Platona w Atenach, gdzie później nauczał. Po śmierci Platona udał się nauczać w Azji Mniejszej, a następnie na wyspie Lesbos. W 343 r. p.n.e. został wezwany przez macedońskiego króla Filipa, aby kształcić jego syna Aleksandra. Ostatecznie stał się on słynnym Aleksandrem Wielkim.
Po śmierci Filipa Arystoteles powrócił do Aten, gdzie założył szkołę o nazwie Lykeion (Szkoła Perypatetyczna). Co ciekawe, to właśnie tutaj mówi się, że uczniowie chodzili podczas nauki. Kiedy Aleksander Wielki zmarł w 322 r. p.n.e., Arystoteles został oskarżony o bluźnierstwo bogom i został wygnany do Chalkidy. Zmarł rok później.
Opierając całą swoją wiedzę na doświadczeniu, które każdy może zweryfikować, Arystoteles położył podwaliny pod różne nauki, w tym anatomię, astronomię, biologię, fizykę, ekonomię, geografię, geologię, nauki polityczne itp. Podczas gdy niektóre z jego pomysłów są obecnie przestarzałe (np. w naukach przyrodniczych), jego metody są często nadal aktualne. Podstawową ideą Arystotelesa było "zrozumienie tego, co jest".
Arystoteles wynalazł "klasyfikację rzeczy", kiedy ogłosił, że istnieje nadrzędny rodzaj (genos), którego gatunki różnią się od siebie poprzez specyficzne / gatunkowe zróżnicowanie. Poszczególne obiekty można zatem ułożyć w strukturę drzewa. W ten sposób Arystoteles położył podwaliny pod botanikę i zoologię.
Ponadto stwierdził, że "każda zmiana musi mieć przyczynę". Przyczyny są materialne (materiał, substancja), ukształtowane (idea, kształt), efektywne (ten, kto dokonuje zmiany) lub celowe. Na przykład, aby zbudować dom, musi istnieć materiał budowlany, budowniczy i cel (chcę żyć). Jeśli brakowałoby któregokolwiek z tych elementów, budowa domu nie mogłaby dojść do skutku.
Ponadto poświęcił wiele pism zasadom poprawnego myślenia, rozumowania i argumentacji. Tutaj stwierdza, że łączymy poszczególne twierdzenia w sądy i wyciągamy wnioski z przesłanek. Twierdzenia mogą być ogólne (każdy/wszyscy) lub szczegółowe (jest/istnieje), ale także negatywne (żadne/tylko niektóre). Formalizacja logiki arystotelesowskiej dała początek logice predykatów, w tym kwantyfikatorom.
Niestety, wiele dzieł Arystotelesa nie przetrwało, ale ich zasięg rozszerzył się na kraje arabskie, gdzie zostały przetłumaczone przez greckojęzycznych chrześcijan. Następnie przekazali je zachodniej kulturze średniowiecznej. W ten sposób Arystoteles stał się nauczycielem całej scholastyki. Jego model był nauczany w Europie aż do XVIII wieku.
Pisma Arystotelesa są cytowane według stron i kolumn (a lub b), a nawet wierszy, tego zebranego wydania, tak zwanej "numeracji Bekkera" (pisma zostały ułożone przez niemieckiego filologa Augusta Immanuela Bekkera). Tradycyjny układ, który pochodzi od Andronikosa z Rodos w I wieku p.n.e., dzieli korpus pism Arystotelesa na: logiczne, naturalne, etyczne i polityczne, retorykę i poetykę oraz konstytucję ateńską.
Dla Arystotelesa natura to przede wszystkim to, co żywe. A wszystko, co żyje, ma takie właściwości, jak potrzeba pożywienia, narodziny, wzrost, śmierć, zdolność do poruszania się, odczuwania i rozmnażania. Według niego wszystkie żywe istoty mają również duszę, i to trojakiego rodzaju: wegetatywną (u roślin), czującą (u zwierząt) i rozumną (u człowieka).
Arystoteles zwrócił również uwagę na anatomię zwierząt, ich podobieństwa i podkreślił celowość ich narządów.
Arystoteles podsumował i uogólnił wszystko, co było wiadomo o zjawiskach geograficznych w swoim dziele Meteorologica. Jest to zatem zbiór elementarnej wiedzy z zakresu ogólnej geografii fizycznej. Po raz pierwszy oddzielił tę dziedzinę od zunifikowanej starożytnej nauki greckiej.
Dolna część atmosfery jest tu traktowana jako sfera powietrza, ale także wody. Arystoteles opisał również cykl wody, w którym paruje ona, a po ochłodzeniu w atmosferze spada z powrotem na ziemię w postaci deszczu. Filozof zauważył również, że deszcz nie może padać głównie jesienią i zimą, ale może również padać latem na obszarach takich jak Etiopia.
Arystoteles argumentuje ponadto, że potoki powstają w górach, gdzie występują największe opady. W ten sposób zaprzecza starożytnemu poglądowi, że rzeki wypływają z oceanów.
Stwierdził, że ląd może zamienić się w morze i odwrotnie. Mówi się, że zmiana jest cykliczna i był czas, kiedy nie było Nilu ani Tanais (Don). Twierdził również, że z czasem obie rzeki prawdopodobnie znikną.
Według Arystotelesa suche opary są przyczyną wiatrów. Kiedy te opary przeważają, są suche wietrzne lata. Jeśli przeważa wilgotne parowanie, występują mokre i deszczowe lata. Mówi się również, że suche opary powodują trzęsienia ziemi, błyskawice, grzmoty i huragany.
Arystoteles pisał również obszernie o zwierzętach, opisując około 500 gatunków. Położył podwaliny pod anatomię porównawczą i embriologię.
Co więcej, ten słynny filozof jest w pewnym sensie założycielem hydrologii, oceanologii i meteorologii.
Arystoteles argumentuje, że ziemia i woda jako ciężkie elementy opadają do centrum kosmosu, podczas gdy lekkie elementy, takie jak powietrze i ogień, wznoszą się nad nimi. Kula jest ciałem, które zapewnia, że wszystko, co ciężkie, znajdzie się jak najbliżej centrum. Tak więc kulista ziemia tworzy się w centrum kosmosu. Ziemia jest niezdarna i niezdolna do krążenia. Wokół niej znajduje się 55 sfer, które określają ruch ciał niebieskich, przy czym gwiazdy są najbardziej wpływową sferą. Dalej dodaje do poglądów, że Ziemia jest okrągła.
Najważniejszą nauką w tej dziedzinie ma być nauka o wspólnocie (ustroju), która określa, "czego wszyscy we wspólnocie muszą się nauczyć". Arystoteles twierdzi, że najlepsze działanie to takie, które nie jest środkiem, lecz celem. Idealnym celem jest błogość, która jest trwała, w przeciwieństwie do szczęścia. "Błogosławiony ten, kto urzeczywistnia doskonałe dobro w działaniu i ma do tego niezbędne warunki przez całe życie".
Arystoteles uważa cnotę, którą można nabyć poprzez naukę, doświadczenie i nawyk, za drogę do błogosławieństwa. Do najważniejszych cnót zalicza hart ducha, wstrzemięźliwość, szczodrość, uprzejmość i sprawiedliwość. Sama sprawiedliwość musi być regulowana przez prawo we wspólnocie, "dlatego nie pozwalamy rządzić człowiekowi, ale prawu".
Argumentował również, że człowiek nie może żyć samotnie. "Ale ten, kto nie może żyć we wspólnocie lub nie potrzebuje jej w swojej samowystarczalności, nie jest częścią społeczności, ale albo dzikim zwierzęciem, albo bogiem". Według niego ludzie łączą się w rodziny i społeczności/państwa.
"Wspólnota jest samowystarczalną społecznością równych sobie w celu prowadzenia jak najlepszego życia". (1328a) "Gmina jest wspólnotą dobrego życia w domach i rodzinach w celu doskonałego i samowystarczalnego życia". (1280b) "Jest to rodzaj rządu, w którym równi i wolni ludzie rządzą się nawzajem; nazywa się to politycznym. Nie może dobrze rządzić ten, kto nie nauczył się posłuszeństwa". (1277b)
Jeśli chodzi o własność, Arystoteles odrzuca pogląd Platona, że każdy powinien mieć wszystko wspólne, ale ostrzega także przed chciwością. Uważa niewolników za niezbędną część każdej gospodarki.
Ponadto wyróżnia trzy formy prawne społeczności/państwa, a mianowicie: monarchię (rządzoną przez jednostkę), arystokrację (rządzoną przez najlepszych) i politeię (rządzoną przez wszystkich).
Ponadto dekadenckie formy, a mianowicie: tyrania (rządzona przez jednostkę dla własnej korzyści), oligarchia (rządzona przez bogatych dla własnej korzyści) i demokracja (rządzona przez tłum). "Demokracja jest tam, gdzie rządzi większość biednych i wolnych, oligarchia, gdzie rządzi mniejszość bogatych". (1290b)
Uważał, że najlepszą legalną formą rządów jest monarchia, tj. rządy sprawiedliwego monarchy. Ponadto uważał, że arystokracja jest odpowiednia. Mniej odpowiednia, ale wciąż akceptowalna, była politeia. Tyranię uważał za całkowicie niedopuszczalną formę rządów. Następnie oligarchię, która jest przecież nieco lepsza od tyranii. I demokracja, która jest najmniejszym złem z tych trzech.
Jako pierwszy oddzielił politykę od etyki. "W życiu prywatnym należy szukać wielu różnych cnót, ale w polityce decyduje sprawiedliwość lub "dobro innych"".